Saturday, 12 November 2016

TOKOH USAHAWAN YANG BERJAYA : Allahyarham Tan Sri SM Nasimuddin SM Amin

Allahyarham Tan Sri SM Nasimuddin SM Amin


LATAR BELAKANG 

Tan Sri SM Nasimuddin SM Amin dilahirkan pada 25 Januari 1955 di Seremban, Negeri Sembilan. Beliau mendapat pendidikan rendah di Sekolah Rendah Tunku Munawir pada tahun 1961-1966 manakalan pendidikan menengah di Sekolah Menengah Tuanku Muhammad, Kuala Pilah. Beliau amat berminat terhadap kereta dan industry automobil.

 Pada tahun 1974, beliau berusia 21 tahun, beliau telah menyimpan RM 80000 hasil daripada gaji sebagai pembantu kepada bapa beliau yang bekerja sebagai kontraktor. Beliau merupakan seorang ahli perniagaan dan usahawan Melayu di Malaysia. Tan Sri SM Nasimuddin turut terlibat dengan pelbagai perniagaan seperti permotoran, perhotelan, perladangan dan sebagainya. Beliau memegang jawatan sebagai CEO Naza Group yang ditubuhkan pada 1979.  

Beliau memulakan perniagaan automobil dengan peruntukan Permit Import (AP) untuk mengimport kereta buatan asing. Hasilnya, beliau telah mendapat keuntungan sebanyak sejuta ringgit dalam masa setahun. Seterusnya, beliau mendapat pelbagai anugerah dan geralan hasil kerja keras beliau selama ini. Antaranya ialah beliau memperoleh gelaran Panglima Setia Mahkota (P.S.M) oleh D.Y.M.M Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong, yang membawa gelaran Tan Sri. Beliau juga merupakan rakyat Malaysia yang pertama meraih anugerah Korea iaitu pingat khidmat industri Anugerah Presiden Korea Selatan dari Son Sang-Ha. Pada 1 Mei 2008, beliau telah meninggal dunia akibat barah paru-paru di Los Angeles California, Amerika Syarikat. 

Pelbagai kejayaan yang diperoleh oleh beliau sepanjang hayatnya. Kumpulan Naza, yang ditubuhkan pada 1979, mempunyai 14 bahagian perniagaan yang meliputi industri-industri seperti pengedaran rokok, kredit dan sewaan, kejuruteraan, hotel, insurans, alat ganti jentera, pengilangan, automotif, hartanah, pengangkutan, penanaman dan kenderaan air. Kumpulan Naza kini memegang hak francais Malaysia untuk kenderaan Kia dari Korea Selatan, dan Peugeot dari Perancis, serta juga permit import untuk kenderaan Mazda. Naza kini telah menjadi pengimport kenderaan mewah seperti Mercedes-Benz yang terbesar dan terpenting in Malaysia melalui usaha-usaha seperti Naza-Brabus.

Antara ciri-ciri usahawan ialah:

KOMITMEN YANG TINGGI
Nasimuddin dikurniakan beberapa anugerah dan gelaran, termasuk Panglima Setia Mahkota (P.S.M.) oleh DYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, yang membawa gelaran Tan Sri. Nasimuddin juga meraih pingat khidmat industri Anugerah Presiden Korea Selatan, dari Son Sang-Ha duta negara tersebut ke Malaysia bagi pihak Presiden Korea Selatan, kerana sumbangan beliau kepada industri automotif. Beliau ialah rakyat Malaysia pertama yang meraih anugerah Korea tersebut.

Pada Ogos 2005, Naza membuka pintunya untuk dewan pameran automotif baru yang menjadi mercu tanda syarikat itu iaitu Naza Auto Mall di Petaling Jaya, Selangor. Manakala, kumpulan itu mempunyai pembangunan hartanah yang dikenali sebagai TIDI Development Sdn Bhd  dan juga beberapa buah hotel di Malaysia, dan Los Angeles, termasuk Howard Johnson di Torrance dan Crowne Plaza Hotel di San Pedro, Los Angeles. Nasimuddin juga merupakan pengasas kelab bola sepak Kuala Muda Naza FC yang bertapak di Kuala Muda, Kedah. Selain itu, beliau juga pernah merancang pembinaan kilang yang bernilai RM1.2 bilion di Bertam, Pulau Pinang. Pelbagai usaha yang dilakukan oleh beliau dalam membawa kejayaan kepada syarikatnya ke persada dunia. Beliau merupakan seorang usahawan yang sangat berjaya dan berkomitmen tinggi.

MELIHAT DAN MEREBUT PELUANG
Sikap usaha dalam melihat dan merebut peluang yang telah Tan Sri Nasaruddin lakukan dapat dilihat apabila beliau membeli 20 AP ( Permit Import ) lalu ke Jepun, dimana beliau menghabiskan tiga bulan dan membawa kembali 20 unit pertama kereta Jepun terpakai yang berjaya dijual kesemuanya dalam masa tiga bulan. Beliau memulakan perniagaan automobil dalam sebuah kedai di Taman Maluri dan menjual 10 hingga 15 unit kereta sebulan. 

Pada tahun 1979, beliau membuka cawangan di Kampung Baru, Kuala Lumpur untuk menggiatkan lagi perniagaan peruncitan beliau dan menjual 40 hingga 60 buah kereta sebulan. Melalui pengalamannya ini, beliau memperoleh kecekapan mencari dan mengenal pasti peluang perniagaan yang wujud dan berkemampuan di dalam memperluaskan pasaran. Kompentensi ini memberikan faktor penting dalam kejayaan dan daya tahan sesuatu perniagaan dan melanjutkan hayat perniagaan yang berpanjangan.

BERWAWASAN
Ketika berusia 21 tahun iaitu sekitar tahun 1974, beliau telah menyimpan RM80,000 dalam akaun bank hasil gaji sebagai pembantu bapa beliau yang bekerja sebagai kontraktor (Ritikos, 2007). Perniagaan automobil beliau dimulakan dengan satu peruntukan Permit Import (AP) untuk mengimport kereta buatan asing. Tambahan lagi, beliau meraih hasil sejuta ringgit pertama beliau dalam masa setahun.

Selain itu, beliau juga terlibat dalam pelbagai jenis perniagaan seperti perniagaan permotoran, perhotelan, perladangan, kejuruteraan, perkhidmatan pengangkutan, alat-alat mesin, pembuatan dan sebagainya. Kelebihan beliau ialah beliau adalah seorang lelaki berwawasan, sederhana dan bijaksana yang berjimat setiap sen atau wang yang ia terima dari orang tuanya sejak zaman persekolahannya lagi. Duit yang diterima ketika membantu ayahnya dalam perniagaan pembinaan dan kemudian dari pekerjaannya sendiri sebagai kerani. Sikap bijaksana dan serderhananya dalam melakukan sesuatu perkara boleh dijadikan contoh kepada generasi masa depan yang mempunyai wawasan. Hal ini demikian, kerana sikap tersebut mampu membentuk seseorang yang bijak dalam menentukan matlamat hidupnya dan sekali gus dapat membentuk seorang usahawan yang berjaya dan bijaksana.

BIJAK MENGAMBIL RISIKO
Beliau memperoleh jutaan pertamanya setahun kemudian dengan memohon Permit Import kerajaan untuk kereta dari Jepun. Memandangkan kecenderungan dan minat beliau kepada kereta dan industri automobil. Sikap usaha dalam melihat dan merebut peluang beliau dapat dilihat apabila membeli 20 AP (Permit Import). Oleh demikian, beliau bercadang dan mengambil risiko untuk membawa kereta terpakai daripada Jepun. Tanpa bertangguh, dengan bermodalkan RM80,000, beliau memohon 20 AP dan berangkat ke negara matahari terbit iaitu Jepun dan menetap selama 3 bulan disana. Sekembalinya beliau daripada Jepun, beliau juga telah  membawa pulang 20 kereta terpakai Jepun dan terus melakukan aktiviti pemasaran bagi memastikan kereta beliau terjual. Dalam masa 3 bulan, beliau berjaya menjual kesemua kereta tersebut (Mazlie, 2014). Melalui pengamalan beliau, beliau memperoleh kecekapan mencari dan mengenai pasti peluang perniagaan yang wujud dan berkemampuan dalam memperluaskan pasaran. Ini membuktikan usaha yang gigih dan berterusan serta kehebatan yang dimiliki  oleh beliau.

RANGKAIAN
Terdapat beberapa buah anak syarikat Naza dari bidang automotif. Antaranya ialah Naza Automotive Manufacturing Sdn. Bhd., Naza Bikes Sdn. Bhd, Naza Motor Trading Sdn. Bhd, Nz Wheels Sdn. Bhd( Mercedes- Benz), Naza Wheels Sdn. Bhd( Mazda), Naza-Brabus Motor Sdn. Bhd,  Naza Hamann Motor Sdn.Bhd, Nasim Sdn.Bhd (Peugeot), Naza Kia Sdn. Bhd( Pengedar Kia Terbesar di Asia Pasifik), Naza Corporation Sdn. Bhd, Next Bike Sdn. Bhd( Ducati & lain-lain), Naza Marine Sdn Bhd( Sea Doo), El Hyosung Bikes Sdn. Bhd, Naza Mekar Sdn. Bhd( Perodua Dealership), Naza Bikers Dream Sdn Bhd, Naza Prestige Bikers Sdn. Bhd dan Naza Primera Sdn. Bhd. Manakala, dari segi perhotelan dan pembangunan hartanah pula ialah TTDI Development Sdn Bhd, Naza Hotels Malaysia, Ramada Hotel, Torrance LA dan Sheraton Hotel, San Pedro, LA.

No comments:

Post a Comment